Ano, při práci musíte sedět celý den u obrazovky počítače. Nic horšího svým zádům udělat nemůžete. My ale víme, jak vám pomoci.

Každodenním hrbením se nad monitorem si můžete způsobit bolesti zad, které vás mohou pěkně potrápit. V první řadě vás zrazují svaly. Ty velmi důležité slábnou a ty podružnější za ně musejí takzvaně zaskakovat, a jsou tudíž příliš přetížené. Klouby a páteř poté během dne postupně tuhnou. Obecně se dá říci, že většina obtíží se zády souvisí s oslabením svalů, které stabilizují páteř. „Občasné bolení zad potká každého z nás a dlouhodobá bolest někdy obtěžovala již padesát procent nás všech. Pravidelné sezení ať už v kanceláři nebo v autě zádům samozřejmě neprospívá. Nedostatek pohybu zádové svaly ochabuje a pak nějaká i menší námaha svaly naopak přepne,“ podotýká Michal Votruba z pražského masážního salonu Zenergy. Takový momentům podle něj předejdete pravidelným cvičením a protahováním nebo právě vhodnými masážemi.

Pomáhá masáž na bolavá záda?

Masáž - terapie na bolavá záda od ZenergyPro většinu lidí zní odpověď ano, protože jde o neinvazivní metodu, u které nehrozí nebezpečí zdravotního rizika pro většinu klientů masážního studia. Masážní procedury stále častěji vnímají i lékaři jako vhodnou součást terapie při bolesti zad. Lidé, kteří si stěžují na bolavá záda, mají většinou nefunkční důležité svaly, které stabilizují páteř, mají blokády žeber a páteře a k nim přidružené svalové křeče na různých místech. Masáž ztuhlého zádového svalstva přitom nemá jen fyzické benefity, ale také psychické – dochází totiž k relaxaci a uvolňování hormonů štěstí endorfinů, které také snižují riziko bolení zad. Mezi výhody procedury patří zvýšení cirkulace krve v těle, což přináší výživu svalům a tkáním, uvolnění svalstva a výše zmíněné vyplavení hormonů štěstí. Podtlak při masáži vyvolává prokrvení kůže a dochází tak k uvolnění i hluboko uložených svalových tkání. Podtlak příznivě ovlivňuje také průtok krve i lymfy a z těla se odstraňují nahromaděné odpadní a toxické látky.

„Masáž působí na svaly i ty zádové zázračně. Jestliže již přicházíte s nějakou komplikací, vždy ji masérkám nebo na recepci nezapomeňte prosím zmínit – odborníci masáž uzpůsobí, aby konkrétní napnuté svalstvo masérskými technikami uvolnily. Pomoci mohou také nahřáté bylinky, které se na problematické partie přikládají. Nicméně není od věci navštívit masáž také jako prevenci od bolesti zad. Máte-li chvilku volno nebo máte-li před sebou náročné pracovní období zajděte si na masáž,“ doporučuje Michal Votruba ze studia Zenergy. „Na bolesti zad je samozřejmě ideální z naší nabídky masáž nazvaná Back (anglicky záda), kterou jsme přesně pro bolavá záda vytvořili. Bohužel jak jsem již zmínil, bolavá záda jsou fenoménem dnešní doby sedavých zaměstnání pro mnoho z nás.“

Další tipy, jak ulevit páteři

Pokud už na masáže chodíte pravidelně a chtěli byste ještě vylepšit svůj pracovní posez, máme pár tipů. Jelikož většina z nás prosedí přibližně osm hodin před počítačem, základem je právě správná technika sezení. Stačí mít na paměti pravidlo pravých úhlů:

  • nohy mají být kolmo k zemi,
  • stehna kolmo k tělu,
  • předloktí rovná,
  • hlava se má dívat na monitor přímo před sebe.

Také umístění monitoru je důležité. Tělo by mělo být od monitoru vzdálené asi jako na délku jedné ruky, monitor byste měli umístit o pár centimetrů výš nad úroveň očí.

Jednou za čas je potřeba odtrhnout myšlenky od práce a zkontrolovat svoji polohu. Pro jistotu si můžete napsat připomínku na post it a ten si umístit třeba na monitor. Také se vám vyplatí, když si osvojíte dýchání do břicha. Během nádechu si představte jak kreslíte linii podél páteře, posílíte tak horní část těla a zádové svalstvo.
Další drobnost – dejte si myš blízko. Ideálně ji položte vedle klávesnice, takže si nenamůžete rameno nebo zápěstí během klikání. Hlavu držte vzhůru, nesnažte se jí nepřirozeně vměstnat mezi ramena. Občas ji předkloňte, protáhněte svaly šíje. Celá záda mějte opřena o opěradlo židle.
Mnoho lidí usedá v kanceláři k počítači na velké míče. Podle lékařů na nich stačí sedět přibližně patnáct minut denně, abyste se naučili zapojovat ty správné svaly. Nohy si položte volně na podlahu v šíři ramen, abyste se vyhnuli napětí v kolenou a kotnících.

Pamatujte si, ze byste se měli každou půlhodinu protáhnout, stoupnout si nebo se projít na záchod nebo pro nápoj. „Můžete tedy klidně „prosedět celý den“ v kanceláři, ale určitě je dobré se občas protáhnout, pravidelně se zvedat ze židle a ideálně kompenzovat tento způsob práce s aktivnějších volným časem,“ uzavírá Michal Votruba. Když jenom sedíte v jedné poloze celý den i ve chvilkách volna, záda skutečně trpí.