Kanceláře - Interiéry společnosti Xerox

Podle téhle americké firmy vzniklo sloveso „oxeroxovat“, vymysleli první počítač s uživatelsky příjemným grafickým rozhraním a jsou světovou špičkou ve výrobě tiskáren a kopírek. Přijali jsme pozvání na kávu, abychom se podívali, jak lidé v téhle kanceláři žijí.

Česká pobočka firmy Xerox sídlí od ledna 2016 v budově Alpha v BB Centru na Brumlovce poblíž stanice metra Budějovická. Vyjíždíme výtahem do čtvrtého patra a vstupujeme k recepci, za kterou se nachází showroom produktů Xerox, technologického lídra v oblasti tiskových řešení a služeb správy dokumentů.

Společnost není jen výrobcem kopírek, i když samozřejmě tisková a multifunkční zařízení najdete v  její nabídce stále. Portfolio firmy je však široké, od jednoduchých tiskáren na obyčejný pracovní stůl, přes malé počítače, které mají kvalitní software a umí perfektně komunikovat s infrastrukturou firmy a multifunkční zařízení až po produkční tiskové digitální stroje.

Po pravé straně showroomu je k vidění takzvaná klientská zóna, ve které je možné sledovat přístroje od těch nejmenších, nalevo jsou zase umístěny kopírky a tiskárny pro profesionální využití pro grafická studia jako například Versant 3100, který vám vytiskne klidně i knížku. Na zdi poblíž showroomu české pobočky visí také time line s milníky vývoje firmy Xerox. A připomíná zaměstnancům historii a dědictví firmy.

Flexi office neboli sdílení stolů

V interaktivním openspacu tady pracuje asi stovka zaměstnanců, z nichž dvě třetiny využívají takzvané flexi office neboli sdílení stolů, což znamená, že není potřeba si sedat ke stolu, kde člověk seděl včera. Není problém pracovat z jakéhokoliv místa v kanceláři, ať už u pracovního stolu nebo na křesle v takzvaném social hubu. Obchodní a produktoví manažeři rotují nejvíce a nemají s tímto jevem žádný problém. Někteří zaměstnanci však preferují mít svůj stůl, kde mají hodně osobních věcí a s novým konceptem by se sžívali hůře. Většina ale preferuje možnost sednout si s notebookem kdekoliv do prostoru a každý den tak změnit prostředí.
V kancelářích, které jsme si předtím pronajímali na Floře, nám nejvíc vadil hluk a chyběly nám takzvané chill out zóny. Šlo o klasický open space, který byl uprostřed zasedačkami oddělen na dvě části. Nyní máme více zasedaček a mítink roomu, takže ani lidé sedící poblíž oddělení telesales nebo dispečinku si nestěžují na hluk,“ popisuje Petra Šebo, manažerka komunikace Xeroxu. Je také mnohem jednodušší se s někým rychle a neformálně sejít – lidé využívají pro schůzky různá místa v celém open space, spolupráce mezi odděleními se zlepšila. Přináší to také zlepšení interní komunikace a v neposlední řadě úsporu nákladů.

Kanceláře - Flexi office Xerox Česká republika

Zasedačky jako historické milníky

Zasedaček má firma šest menších a tři větší. Menší jsou inspirované historií a postavené na bohatství a vynálezech, které dala firma světu. Tak třeba počítačová myš, jejíž koncept v roce 1979 odkoupil Steve Jobs pro Apple, nebo první počítač Xerox Alto, který také inspiroval firmu Apple, první fax, počítačovou síť Ethernet či display E-paper. Počátky společnosti lze přitom vystopovat až do roku 1906, kdy vznikla v americkém Rochesteru firma vyrábějící fotografický papír.

V roce 1938 vymyslel ve své laboratoři Chester Carlson první fotokopii, aby si usnadnil práci při vyřizování patentových přihlášek, kdy musel neustále vytvářet kopie textů a nákresů. V roce 1949 vyvinuli první kopírovací stroj, který dokázal zhotovit jednu kopii za tři minuty. O deset let později byl uveden na trh model Xerox 914, první kancelářská kopírka o rozměrech menší skříně. Pro zhotovení kopie již stačilo jen zmáčknout tlačítko. V roce 1973 byl na trh uveden přístroj, který uměl vyhotovit barevné kopie.

Dnes má společnost se sídlem v Norwalku v USA přes 140 000 zaměstnanců ve více než 180 zemích světa. Větší zasedačky jsou pojmenované právě po centrálách po světě, jako Uxbridge v Londýně, Rochester v New Yorku a Norwalk v Connecticutu. Ve všech využívají konceptu Chytrá zeď, kdy mohou zaměstnanci psát své poznámky přímo na stěnu. Samozřejmostí jsou televize a monitory. Větší zasedačky pro dvacet lidí jsou vybaveny chytrým projektorem, kdy pomocí speciálních fixů lze psát poznámky přímo do obrazu.

Kanceláře - interiéry společnosti Xerox

Výhody BB Centra

Koncept připravený spolu se společností CBRE je vesměs jednoduchý, designéři se drželi několika barev, které se vyskytují různě v prostoru a na motivačních nápisech na zdi. Celkově však převládá čistě bílá.

V kanceláři mají i praktickou chill out zónu pro interní mítinky, dva telefonní boxy a takzvaný idea box, kam může každý vhodit svoje nápady. V této odpočinkové zóně nechybí ani velká tabule s výsledky v nejdůležitějších částech byznysu a místo na zdi, kde se kdokoliv může podělit o dobré zprávy. Každý zaměstnanec má svůj takzvaný locker neboli skříňku na zamykání s vlastní ikonkou. Pokud chtějí kolegové rychle probrat pracovní záležitost v klidu, mohou se uchýlit do takzvané chill out zóny, vedle které se nachází ještě prostorná kuchyňka.

„BBC je pěkné byznys centrum, nechybí zde restaurace, kantýna, nebo příjemná kavárna pro schůzky s klienty,“ shrnuje Petra Šebo. „Mají zde sídlo nejen naši stávající, ale věřím, že i noví zákazníci.“ BB centrum také pro své „obyvatele“ pořádá pravidelné akce jako třeba koncerty nebo promítání.

 

Další fotografie ze společnosti Xerox